Gallen-Kallelas affisch Bil-Bol skulle 1907 marknadsföra ett bilaktiebolag i Stockholm på en internationell bilutställning. Affischen publicerades enbart i Finland och den fartfyllda tablån förekom sparsamt i reklamsyfte.
Rationalism och omfattande tekniska framsteg mötte förutom entusiasm även kritik i början av föregående sekel. Rationellt tänk konfronterades med Nietzsches lovord till instinkter och viljestyrka. Nietzschearkivet finansierades av den svenske bankiren och konstmecenaten Ernest Thiel, även huvudfinansiär i det bilaktiebolag som beställde Bil-Bol-affischen av Gallen-Kallela. Verkställande direktör var Carl Cederström, en varietéartist med fäbless för klassiska teaterroller, men mera känd som pionjärpilot i Sverige.
Vänner i sammanhanget var även Albert Engström och Anders Zorn. Den senares utställningsaffisch ritade Gallen-Kallela någon månad innan Bil-Bol-affischen. Zorn-affischen präglades av karikatyr, satir och djävulshorn, element som återkommer i Bil-Bol-affischen. En i tiden chockerande affisch!
Arkitekt Kenneth Danielsen har studerat brev, litteratur och tidningar kring ämnet. Tidigare utläggningar om affischen är förankrade i mytologi, utan tanke på beställarens idéer och fabuleringar om den tänkta affischautomobilens märke och fartegenskaper.